Monday, November 19, 2007

طريق الي النقاب

انا حتكلم معاكم عن قصتي مع النقاب في البدايه كنت زي اي اخت محجبه متردده من ارتداء النقاب و المشاكل و ان النقاب ممكن يتعبني في الحركه
لكن سبحان الله انا الفتره ال كنت بفكر فيها في الموضوع كنت كل البرامج بتتكلم عن النقاب كانها رساله موجهه ليا سبحان الله و كنت كل ما اصلي الطرحه تميل علي وجهي و تغطيه و لفت نظري تكرارها كل ما اصلي و كنت بدعي ربنا ان ييسر ليا النقاب
و في يوم كان قرار نهائي ان خلاص انا حكون منتقبه و اواجه اي مشكله و استعين بربنا سبحانه و تعالي
طبعا المشاكل كانت من كل الاتجاهات من اهلي و اصحابي و الناس حتي ال معرفهمش ..ليه يا بنتي ما انتي كنتي كويسه هو النقاب ده مش فرض حتقيدي نفسك بيه ليه..يعني ده كلام ناس و ناس تانيه بعدت عني حتي من اقرب الناس
حتي اهلي خوفوني و قالوا لي ان امن الدوله بيمسك المنتقبات و الملتحين عشان القلق ال في البلد . الصراحه كنت كل مشكله بواجهه بتقويني و مش بتضعفني و لله الحمد
و الايام مرت و في ناس كتير تقبلت الامر الواقع اهلي حبوني بلنقاب و سبب كده اني كنت بحاول ابعد عن عيوب ليا قبل النقاب عشان ابعدهم عن فكره ان النقاب مظهر مش جوهر
و عن نفسي النقاب غيرني كتير و الحمد لله خصوصا في مع الناس بحاول اتعامل مع الناس بطريقه اغير بها الصوره ال اخدوها عن المنتقبات انهم متعصبيين و انهم عاملينوا شكل بس
سبحان الله ما كل فئه فيها و فيها
و بمناسبه الكلام المنتشر عن المنتقبات سواء كلام سلبي او ايجابي ان شاء الله حتكلم فيه مره اتانيه
سبحانك اللهم و بحمدك اشهد ان لا اله الا انت استغفرك و اتوب اليك( دعاء كفاره المجلس)

2 comments:

betek said...

جزاكِ الله خيراً أختِ على هذه المدونة الرائعه

أسأل الله أن يجعلها فى ميزان حسناتك وأن تكون الطريق لهداية الكثيرات

وأقول أننى مررت بنفس ظروفك وواجهتنى صعاب كثيره وخاصة أهلى لكن الحمد لله بالدعاء تتيسر الأمور

أسأل الله الهدايه لكل نساء المسلمين

Maryam said...

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
أنا كمان بفكر في النقاب
لكن خايفة أنه مفيش شغل يقبلني وأنا على وش تخرج
آخر سنة علوم مالية ومصرفية
بس كل أهلي مش موافقين
وحتى بابا مش موافق رغم أنه راجل دين وشيخ أزهري
بيقولي أنه مش فرض علينه
مش عارفة أعمل أيه
فقلت لما أبقى مسؤولة عن نفسي أكتر
وأصرف على نفسي هلبسه لو قدرت
أن شاء الله

أدعولي ربنا يهديني


السلام عليكم و رحمه الله و بركاته
موضوع المدونه هو دعوه للنقاب و ليس لنقاش ان كان فرض او فضل.
تناول( حياه منتقبه) كل ما تعيشه المنتقبه من تردد في البدايه و مشاكل و طرائف تتعرض اليها المنتقبه